Zakwas na żurek

Zakwas na żurek


Taki zakwas robiła moja babcia a teraz ja go robię z przyjemnością
Na tym zakwasie gotujemy żurek według tego przepisu


Co potrzeba:

  • 1 szklanka mąki żytniej typ 2000,

  • 6 ząbków czosnku,

  • 1 mała cebula,

  • 2 liście laurowe,

  • 8 ziaren ziela angielskiego,

  • Pół kromki chleba razowego ze skórką lub 1 dag drożdży

Wykonanie:

Do kamiennego garnka lub dużego słoika wsypujemy mąkę i wlewamy taką ilość gorącej wody, aby powstała kluchowata zawiesina o konsystencji ciasta naleśnikowego. Dodajemy czosnek, liść laurowy i ziele angielskie. Gdy zawiesina ostygnie wlewamy 4 szklanki chłodnej, przegotowanej wody. Dodajemy również cebulę i chleb lub drożdże. Dokładnie mieszamy, przykrywamy garnek lub słoik ściereczką i obwiązujemy sznurkiem lub gumką. Odstawiamy w ciepłe miejsce. Od czasu do czasu możemy poruszać słojem lub garnkiem. Zakwas nadaje się do użytku po trzech dniach. Początkowo zakwas będzie miał grudki, które z czasem się wchłoną.

Smacznego :))

mąka żytnia 

4 komentarze:

  1. zrobiłam, tyle że bez drożdży i skórki z chleba, żurek pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dla mojej rodziny zbyt czosnkowy i za gęsty, muszę skorygować proporcje. No i bez drożdży :) Ale przypomniał mi smak babcinego żurku. Był pyszny. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciszę się, że powróciły pyszne wspomnienia, bo nasze babcie gotowały najlepiej :)

      Usuń

Zapraszam do polubienia mojego fanpage https://www.facebook.com/bulkazchlebem1